Делембовський М. М., Балака М. М., Пристайло М. О., Дьяченко О. С.
Київський національний університет будівництва і архітектури
Розробка та впровадження сучасних методів організації освітнього процесу у закладах вищої освіти
Сьогодні перед закладами вищої освіти України
постають нові завдання, виклики та ризики забезпечення якості освіти,
організації та підтримки освітнього процесу, створення максимально безпечних
умов та психологічної підтримки здобувачів освіти і науково-педагогічних
працівників, а також створення передумов для інтернаціоналізації освіти і науки
України, їх інтеграції в європейський та світовий освітні простори, сприяння
формуванню міжнародної коаліції для підтримки української освіти і науки [1].
Застосування дистанційних платформ і технологій навчання
стає не просто актуальним, а й життєво необхідною та невіддільною складовою як
для української системи освіти, так і для світової освітньої спільноти. Пандемія
Covid-19 змусила стрімко запроваджувати не лише
онлайн технології відеоконференцзв’язку, але й наповнення різних платформ дистанційного
навчання освітнім контентом [2, 3]. До того ж воєнні дії на території нашої держави
додатково об’єктивно актуалізували продовження розпочатих активностей та всебічне
їх поглиблення.
Враховуючи все це, з метою підвищення якості
освітнього процесу в Київському національному університеті будівництва і
архітектури та впровадження сучасних інформаційно-комунікаційних технологій, представлено
оновлену концепцію щодо вдосконалення електронного навчально-методичного
комплексу дисциплін. За цією концепцією основне завдання є формування освітніх
компонентів за освітніми програмами, які реалізуються у закладі освіти: в
структуру освітнього сайту на платформі Moodle (https://org2.knuba.edu.ua/) введено освітні рівні бакалавра, магістра і
доктора філософії та відповідні освітні програми підготовки; гаранти програм
забезпечують створення субкурсів освітніх компонентів відповідно до освітньої програми та контроль за змістом, повнотою і методичним рівнем
матеріалів електронних навчально-методичних комплексів дисциплін (рис. 1).
Рис. 1. Структура освітнього сайту університету на
платформі Moodle
Такий підхід має на меті суттєво покращити
навігацію як для здобувачів вищої освіти, так і для гарантів освітніх програм. При
цьому структуруються всі дисципліни в межах однієї освітньої програми, тобто
здобувач освіти бачитиме перелік електронних навчально-методичних курсів
дисциплін, які вивчатиме впродовж здобуття відповідного рівня освіти. А під час
проведення акредитації у гаранта освітньої програми є можливість зручної
демонстрації освітніх компонент для експертів. Це реалізується додаванням
субкурсів відповідних дисциплін (рис. 2), URL-адреса яких на освітньому
сайті залишається незмінною – на кафедрі, де пропонується дисципліна.
Рис. 2. Формування освітніх компонент за
освітньою програмою
Науково-педагогічний працівник або колектив
працівників, що проводять заняття з дисципліни, розробляють та підтримують в
актуальному стані освітні компоненти (дисципліни) на платформі Moodle згідно з вимогами
Положення про електронний навчально-методичний комплекс дисциплін та використання
технологій дистанційного навчання в освітньому процесі, затвердженого вченою
радою закладу вищої освіти. Обов’язковими елементами розробленого курсу (рис. 3)
є загальні відомості про дисципліну, робоча програма, лекційний матеріал,
практичні та/або лабораторні роботи у вигляді відеозаписів або презентацій,
допоміжна література та створені модулі із завданням для здобувачів [4, 5].
Рис. 3. Електронний навчально-методичний комплекс дисциплін на платформі Moodle
До речі, користувачам освітнього сайту нашого університету,
починаючи з 2022 року, доступна оновлена платформа Moodle, яка характеризується
актуальною технічною підтримкою, новим зручним інтерфейсом, оптимізацією в
роботі ресурсу, новими функціями додавання матеріалів і контенту, новими
фільтрами перегляду зарахованих користувачів, статусом виконання завдань та
інших діяльностей курсу. Разом з тим, оновлено аутентифікацію входу на освітній
сайт, використовуючи обліковий запис користувачів Microsoft 365. Все це у сукупності
робить корисними і зручними засобами інформаційно-комунікаційних технологій освітнього
процесу.
Наступним кроком у впровадженні
сучасних методів організації освітнього процесу в закладі вищої освіти є
представлення основних підходів з автоматизації процесу розробки і оновлення
освітніх програм з використанням платформи Moodle та які
переваги це надає в роботі (рис. 4).
Рис. 4. Оптимізація роботи над розробкою та/або
оновленням освітньої програми
Так, всі необхідні ресурси та матеріали з
розробки освітньої програми знаходяться в одному місці, гарант освітньої
програми має зручний інструмент для завантаження та подальшого моніторингу за
станом розгляду програми, знижується ризик втрати («загублення») освітньої
програми внаслідок доступної історії завантаження версій та перегляду, зручний
інструмент надання відгуку та подальшої взаємодії.
Зауважимо, що зокрема цими проблемами займається
відділ ліцензування та акредитації як структурний підрозділ Центру з питань
забезпечення якості освіти Київського національного університету будівництва і
архітектури, що створений наказом ректора від 15.11.2021 р. № 445 «Про
реорганізацію підрозділів університету». Покрокова інструкція для гарантів
освітніх програм з організації роботи на платформі Moodle в межах розділу «Відділ
ліцензування та акредитації» забезпечує результативну комунікацію в процесі розробки і
оновлення освітніх програм.
Запровадження процедури моніторингу якості
підготовки фахівців шляхом розширення повноважень відповідного відділу забезпечує,
окрім ректорських контрольних робіт, додати функції контролю семестрових
екзаменів та кваліфікаційних іспитів. При цьому на робочу групу та/або
науково-педагогічних працівників закладу освіти, які викладають фахові дисципліни,
покладаються зобов’язання розробити якісні тестові завдання [6], внесення
тестових завдань до бази розділу «Моніторинг якості підготовки фахівців» на
платформі Moodle та організації комп’ютеризованих аудиторій з
метою проведення тестування під запис.
Перевагами такої процедури є моніторинг за
зрізом знань здобувачів, моніторинг за якістю вивчення фахових дисциплін
здобувачами, додатковий інструмент для забезпечення якісної підготовки
здобувачів та додатковий мотиваційний інструмент.
У підсумку розглянемо можливість дистанційного
проведення фахових вступних випробувань. Беручи до уваги можливість
ідентифікації та підтвердження особистості абітурієнта, єдиної платформи для
проведення фахових випробувань, доступність для зовнішніх абітурієнтів та
мультиплатформність технічних засобів [3, 7], об’єднана робота програмного
забезпечення і хмарних технологій Microsoft 365, що використовуються щоденно
мільйонами освітян і студентів, разом із популярною відкритою освітньою
платформою Moodle наддасть освіті нових можливостей.
Список використаних джерел
- Освіта України в умовах воєнного стану.
Інформаційно-аналітичний збірник. К.: МОН України, Інститут освітньої
аналітики, 2022. 358 с.
- Делембовський М. М., Клименко М. О., Федоров О. В.
Дослідження процесу дистанційного навчання в умовах реального часу. MoodleMoot Ukraine 2021.
Теорія і практика використання системи управління навчанням Moodle: матеріали 9-ї
Міжнар. наук.-практ. конф., 17 черв. 2021 р. К.: Міжнародний центр, КНУБА,
ІІТЗН НАПН України, 2021.
URL: https://2021.moodlemoot.in.ua/course/view.php?id=22.
- Пристайло М. О., Балака М. М., Щербина Т. Ф.
Технічні засоби навчання: навч. посібник. К.: КНУБА, 2020. 108 с.
- Делембовський М. М., Клименко М. О. Досвід
використання системи Moodle у дистанційному навчанні з дисципліни технічного
напряму. MoodleMoot Ukraine 2019.
Теорія і практика використання системи управління навчанням Moodle: матеріали 7-ї
Міжнар. наук.-практ. конф., 24 трав. 2019 р. К.: КНУБА, ІІТЗН НАПН України,
2019. URL: https://2019.moodlemoot.in.ua/course/view.php?id=12.
- Міщук Д. О., Балака М. М., Рашківський В. П. Досвід дистанційного
навчання студентів CAD-системам. MoodleMoot Ukraine 2020.
Теорія і практика використання системи управління навчанням Moodle: матеріали
8-ї Міжнар. наук.-практ. конф., 22–23 трав. 2020 р. К.: КНУБА, ІІТЗН НАПН України,
2020. URL: https://2020.moodlemoot.in.ua/course/view.php?id=25.
- Паламарчук О. М., Балака М. М. Тестові технології
навчання і контролю знань у системі Moodle. MoodleMoot Ukraine 2015.
Теорія і практика використання системи управління навчанням Moodle: матеріали
3-ї Міжнар. наук.-практ. конф., 21–22 трав. 2015 р. К.: КНУБА, ІІТЗН НАПН України,
2015. URL: https://2015.moodlemoot.in.ua/course/view.php?id=97.
- Reimagining higher education as a student-centered
experience. Хмарні сервіси Microsoft для вищої
освіти. URL: https://www.microsoft.com/uk-ua/education/higher-education/cloud-solutions (дата звернення: 15.05.2023).