Спекторський І.Я.
Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»
НН ІПСА, кафедра ММСА
Поточний контроль знань на базі платформи Moodle в умовах обмеженого доступу студентів до інтернету
Нестабільність доступу до інтернету, а насамперед - велика ймовірність непередбачуваного обриву зв'язку, унеможливлює проведення традиційних заходів контролю (контрольні роботи, захисти розрахунково-графічних робіт тощо) як обов'язкові у синхронному режимі. Це змушує викладачів оцінювати рівень отримань знань асинхронними засобами - тести, домашні контрольні тощо. Проте, з іншого боку, деякі студенти можуть і бажають продемонструвати знання саме у синхронному режимі - написання контрольної або захист розрахункової роботи онлайн, що передбачає спілкування з викладачем. Очевидно, контроль знань у синхронному режимі більш якісний, і оцінка по результатах синхронного контролю, якщо вона вища за "асинхронну" оцінку, зазвичай розглядається викладачем як основна. У доповіді пропонується власний досвід реалізації на платформі Moodle механізму, коли студенти можуть проходити поточний контроль по кожній темі як в асинхронному режимі (онлайн-тести, які можуть бути виконані студентом в обраний ним час), так і синхронно - контрольні роботи та захист розрахункових робіт студентами під час онлайн-зустрічі з викладачем.
Асинхронний контроль знань в умовах, що склалися, зручно реалізовувати тестами, відключивши (або встановивши на максимально віддалений момент, на кшталт кінця семестру) час звершення тестування, проте встановивши обмежений час виконання тесту - зазвичай до 15 хвилин (для складних та об'ємних завдань - до 30 хвилин):
Важливо, що студент може сам обрати зручний час виконання тесту, врахувавши доступність до інтернету. Звісно, завжди є ймовірність форс-мажорних обставин, які перешкодять якісному виконанню теста - такі випадки можливо і у мирний час і мають вирішуватись викладачем індивідуально (наприклад, надання такому студенту додаткової спроби). Приклади такого тесту наведено у цьому курсі як
Тест. Таблиця множення та
Тест. Таблиця множення (просунуте) - студенту в цих тестах пропонується по одному завданню (випадкове питання), виконання якого яке оцінюється в 1 бал.
Нехай навчальною програмою передбачено проведення модульної контрольної роботи з теми "Таблиця множення". У режимі дистанційного навчання в умовах стабільного доступу до інтернету (наприклад, карантин через COVID-19), зазвичай проводять написання цієї МКР у синхронному режимі - зустріч онлайн на платформі на кшталт Zoom. Для обробки виконаних робіт у системі Moodle зручно створити елемент типу Завдання із зазначеним кінцевим часом здачі роботи (зазвичай на написання роботи студент має до 2 академічних годин):
Виконану роботу студент завантажує у вигляді файлу, і викладач після перевірки виставляє оцінку.
Приклад такого завдання наведено у цьому курсі як
МКР. Таблиця множення - з максимальною оцінкою (згідно з рейтинговою системою) 15 балів.
Далі необхідно реалізувати обчислення балів, отриманих студентом за МКР "Таблиця множення", передбачивши для студентів як проходження відповідного тесту, так і можливість "фізичного" написання контрольної роботи. Для цього достатньо створити категорію
Категорія. МКР. Таблиця множення, яка буде містити завдання
МКР. Таблиця множення та елемент оцінювання
Сума по тестах нормована на 15. Таблиця множення, який містить суму балів за виконання обох тестів, "пронормовану" на 15:
Підсумкова оцінка за категорію
Категорія. МКР. Таблиця множення буде виставлена як максимальна з оцінок з
а завдання МКР. Таблиця множення та за елемент оцінювання Сума по тестах нормована на 15. Таблиця множення:
Приклад 1. Студент Спекторський виконав один тест з таблиці множення, набрав за тести з теми "Таблиця множення" 1 бал з 2. Сума балів за тести з нормуванням на 15 складає (1+0)*15/2=7.5. Враховуючи невисокий бал за тести, Спекторський вирішив написати МКР з таблиці множення у синхронному режимі, отримавши 8 балів з 15. Таким чином, бал за МКР з таблиці множення у Спекторського складає max(7.5, 8)=8 балів:
Таким чином, Спекторський отримав з МКР з таблиці множення трохи більш ніж 53% - оцінка невисока, але позитивна.
Аналогічний підхід можна застосувати для захисту розрахункових робіт. Нехай навчальною програмою передбачено виконання розрахунково-графічної роботи з теми "Таблиця множення". Студенти виконують завдання РГР асинхронно, здають на перевірку, після чого, у разі відсутності серйозних помилок, захищають РГР синхронно (онлайн зустріч з викладачем - за умови стабільного доступу до інтернету) або асинхронно (виконання тестів - у разі проблем з інтернетом). Оцінка за захист - коефіцієнт від 0 до 1; підсумкова оцінка за РГР обчислюється як добуток оцінки за виконання та оцінки за захист. Так, якщо РГР виконана на 13 балів і захищена на 0.9, підсумкова оцінка за РГР становить 13*0.9=11.7 балів.
Приклад такого завдання для виконання РГР наведено у цьому курсі як
РГР. Таблиця множення. Виконання - з максимальною оцінкою (згідно з рейтинговою системою) 15 балів і доступністю протягом семестру:
Для захисту РГР у синхронному режимі створено завдання
РГР. Таблиця множення. Захист з доступністю протягом короткого часу (зазвичай 2 академічні години):
Далі необхідно реалізувати обчислення балів, отриманих студентом за захист РГР "Таблиця множення", передбачивши для студентів як проходження відповідного тесту, так і можливість "фізичного" захисту. Для цього достатньо створити категорію
Категорія. РГР. Таблиця множення. Захист, яка буде містити завдання
РГР. Таблиця множення. Захист та елемент оцінювання
Сума по тестах нормована на 1. Таблиця множення, який містить суму балів за виконання обох тестів, "пронормовану" на 1:
Підсумкова оцінка за категорію
Категорія. РГР. Таблиця множення. Захист буде виставлена як максимальна з оцінок за
завдання РГР. Таблиця множення. Захист та за елемент оцінювання Сума по тестах нормована на 1. Таблиця множення:
Категорія
Категорія. РГР. Таблиця множення. Захист, разом із завданням
РГР. Таблиця множення. Виконання, є частиною категорії
Категорія. РГР. Таблиця множення:
Підсумкова оцінка за категорію
Категорія. РГР. Таблиця множення обчислюється як добуток оцінки за завдання
РГР. Таблиця множення. Виконання та за категорію
Категорія. РГР. Таблиця множення. Захист: Приклад 2. Продовжимо розгляд ситуації з прикладу 1. Нехай студент Спекторський виконав РГР з таблиці множення на 10. Враховуючи невисокий бал за тести - лише (1+0)*1/2=0.5 (Спекторський пройшов лише 1 тест з таблиці множення, див. приклад 1), Спекторський вирішив захищати РГР у синхронному режимі, отримавши 0.6 балів. Таким чином, бал за захист РГР з таблиці множення у Спекторського складає max(0.5, 0.6)=0.6 балів, і підсумкова оцінка за РГР з таблиці множення у Спекторського становить 10*0.6=6 балів:
На жаль, Спекторський отримав за РГР з таблиці множення менш ніж 50%, що може призвести до негативної оцінки на черговому календарному контролі.
Детально про можливості Moodle див. [1,2].
Список використаних джерел
- Офіційна сторінка документації Moodle [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://docs.moodle.org.
- Cистема електронного навчання ВНЗ на базі MOODLE: Методичний посібник / Ю. В. Триус, І. В. Герасименко, В. М. Франчук // За ред. Ю.В. Триуса. –Черкаси, 2012. – 220 с.