Садовниченко Ю.О.1, Пастухова Н.Л.2
1Харківський національний медичний університет
2ДУ «Інститут харчової біотехнології та геноміки НАН
України»
Забезпечення
дотримання принципів академічної доброчесності під час вивчення медичної
біології засобами дистанційної освіти LMS Moodle
Дотримання принципів академічної
доброчесності є однією з ключових вимог сучасної освіти. Дистанційна освіта з
використанням управління навчанням (LMS) значною мірою дозволяє уникнути таких форм порушень академічної
доброчесності як хабарництво, необ’єктивне оцінювання, надання здобувачам
освіти під час атестації допомоги чи створення перешкод, не передбачених
умовами або процедурами, вплив у будь-якій формі на педагогічного
(науково-педагогічного) працівника з метою здійснення ним необ’єктивного
оцінювання результатів навчання. Разом з тим, ймовірність ризиків академічного
плагіату, фабрикації, фальсифікації, списування та обману в цілому зростає.
Особливої уваги ці аспекти потребують на тлі бурхливого розвитку штучного
інтелекту та посилення законодавчих вимог щодо перезарахування результатів
навчання у неформальній освіті. Метою роботи була розробка системи запобігання
порушенню принципів академічної доброчесності при дистанційному вивченні
медичної біології засобами Moodle.
Стандартними прийомами дистанційної
освіти щодо запобігання порушенню принципів академічної доброчесності є
встановлення таймерів, демонстрація лише одного питання на сторінці,
ускладнення завдань, створення об’ємних банків навчального та екзаменаційного
матеріалів, перевірка тексту на унікальність, запобігання копіюванню матеріалу,
заборона зміни IP-адреси під час тестування, використання безпечного екзаменаційного
браузера тощо. Однак при асинхронному навчанні достатньо великих груп здобувачів
існує можливість обійти зазначені перепони шляхом використання додаткових
гаджетів чи особливих розширень браузерів. Крім того, нерозв’язаним залишається
питання аутентифікації здобувача освіти. Тому при вивченні медичної біології переважна
більшість активностей, що виконуються асинхронно, оцінюється формативно, а
письмові роботи перевіряються не тільки на наявність запозичень, а й на предмет
використання штучного інтелекту. Сумативне оцінювання з дисципліни здійснюється
на підсумкових заняттях у синхронному режимі та/або із застосуванням засобів
прокторингу. Підходи до прокторингу розрізняються у запропонованих плагінах. Одним
з найоригінальніших є Eklavvya Moodle Proctoring, який забезпечує
аутентифікацію користувачів, моніторинг їхньої діяльності упродовж виконання
завдання та контроль екрану. Його недоліками є відсутність вимоги підключення
другої камери, запобігання віддаленого доступу до екрану тощо.
Таким чином, застосування
сучасних засобів LMS Moodle певною мірою дозволяє запобігти порушенню академічної доброчесності.