Бесклінська О.П.
Київський національний
лінгвістичний університет
Особливості використання різних типів тестових завдань
при викладанні математичних дисциплін
Якість освіти у закладах
вищої освіти залежить від багатьох факторів, зокрема від організації
неперервної освітньої діяльності студентів. Тому забезпечення систематичного і
системного моніторингу стану освітнього процесу є одним з актуальних завдань
сучасної вищої освіти. Вже декілька років у Київському національному лінгвістичному університеті (КНЛУ) під час впровадження дистанційної й змішаної форм навчання використовують модульне об’єктно орієнтоване динамічне навчальне середовище Moodle. На цій платформі створено Освітній сайт, де викладачі мають можливість розміщувати робочі програми дисциплін, різні навчальні матеріали, презентації, різного роду завдання та тести, посилання на інтернет-ресурси тощо. Суттєвим недоліком є те, що викладач не має можливості
перевірити знання студента у дошки (як при традиційному режимі навчання),
переглянути конспекти студентів, провести
коротке письмове опитування, або контрольну роботу, щоб бачити як
студенти це виконують в аудиторії. Зрозуміло, що
при дистанційному режимі навчання існує багато можливостей для не
доброчесності, фальсифікації результатів при виконанні завдань і тестів, ніж у
традиційній формі навчання. Така проблема особливо відчувається викладачами з
математичних дисциплін. Частково проблему можна було б вирішати аби студенти
мали графічні планшети, або пристрої з сенсорними екранами й стилуси для
написання. На жаль, не всі студенти можуть дозволити собі купити такі гаджети
для навчання. Тому, при проведенні занять в режимі online з циклу математичних дисциплін, щоб мати уявлення про активність студентів, а також для
проведення контролю знань і рівня підготовки до занять, доречно використовувати
такі види діяльності у системі Moodle як: анкета, завдання, заняття, тести тощо. У КНЛУ до циклу математичних дисциплін відносяться такі дисципліни: "Вища математика", "Теорія ймовірностей та математична статистика", "Оптимізаційні методи та моделі"[1].
Для моніторингу навчальної діяльності студентів і з метою оцінки їх знань з математичних дисциплін широко використовуються тестові завдання як закритого, так і відкритого типу. Розглядаються різні види тестових
завдань, особлива
увага приділяється тестовим завданням таких типів: "Вкладені
відповіді (Cloze)", "Перетягування в тексті",
"Перетягування маркерів", "Числова відповідь", а останнім часом все ширше використовуємо тести типу "Формули (Moodle Formula Question)". Тести у системі Moodle можна використовувати у різних варіантах. Можна зробити короткі експрес-питання з банку тестових завдань, зробити випадковий вибір цих питань, встановити короткий термін виконання 5-10 хвилин. Переваги тестів у тому, що студенти отримують оцінки одразу після проходження тесту і викладачу не треба їх перевіряти. Це можна робити у будь-який момент заняття, щоб перевірити як студенти слухають, як сприймають матеріал, або, як виконали самостійне завдання [2].
Тестові запитання типу Cloze дозволяють створити в одному питанні декілька завдань різного типу. Тут можна вставляти малюнки, ставити питання з теорії, пропонувати задачі з числовою, або короткою відповіддю, задавати відповідь у вигляді списку що випадає тощо.
Приклади використання тестових завдань типу "Cloze"
|
|
Рис 1. Приклад тестового завдання з вищої математики. Рис 2. Приклад тестового завдання з теорії ймовірностей.
Тестові питання типу "Перетягування в тексті" доцільно використовувати у задачах де є можливість відповісти на декілька питань в рамках однієї умови задачі. Такі завдання додають до розв'язку задачі елементи гри: студентам подобається не тільки відмічати правильні відповіді, а і попереміщати елементи на відповідні місця. Питання типу "Перетягування в тексті", а також "Перетягування маркерів", "Перетягування на картинку" ми широко використовуємо у дисципліні "Оптимізаційні методи та моделі".
Приклади використання тестових завдань типу "Перетягування в тексті"
|
|
Рис 3. Приклад тестового завдання з теорії ігор. Рис 4. Приклад тестового завдання з лінійного програмування.
Особливої уваги потребують тестові
питання типу "Формули (Moodle Formula Question)". Тестові завдання створені за допомогою цього типу тестових питань
дозволяють зробити тест по одній структурі, але для кожного студента з різними
вхідними даними, тому відповіді у всіх студентів будуть різні. Тести типу "Формули (Moodle Formula Question)" мало досліджені та
практично не використовуються у навчальних курсах. У цих тестових завданнях є можливість обрати різний тип відповіді, їх чотири: число, числове, числова формула, алгебраїчна формула. Відповіді типу "число" і "числове" потребують у відповіді число або список чисел, при цьому, у випадку типу "числове" можна вводити відповідь цілим числом, раціональним дробом або десятковим дробом. Відповіді з алгебраїчними формулами потребують рядок або список рядків у вигляді формул записаних по певному правилу з використанням математичних символів, про що треба попередити студентів, оскільки на введення алгебраїчних формул накладаються деякі обмеження. Якщо при відповіді на питання студент вводить не той формат відповіді, то система повідомить про це .
У задачах з числовою відповіддю можна додати абсолютну або відносну похибку обчислень вказавши діапазон цієї похибки для відповіді.
|
|
Рис 5. Вибір типу відповіді у тестових питаннях типу "Формули". |
Рис 6. Вибір критерію оцінювання відповіді у тестових питаннях типу "Формули". |
Під час створення питань типу "Формули (Moodle Formula Question)" у викладача є можливість переглянути згенеровані вхідні змінні й відповіді. Для цього є відповідна опція, де можна обрати необхідну кількість екземплярів для перегляду :
Рис 7. Перегляд згенерованих даних і відповідей у тестових питаннях типу "Формули".
Приклади тестових завдань типу "Формули (Moodle Formula Question)"
|
|
Рис 8. Знаходження похідної з типом відповіді "Алгебраїчна формула". |
Рис 9. Знаходження похідної з типом відповіді "Числове". |
|
|
Рис 10. Приклади тестових завдань з можливістю вводити відповідь у вигляді звичайного і десяткового дробу
Слід зазначити ще можливість генерувати не тільки числові значення у тестових питаннях типу "Формули", але і змінювати слова у тексті задачі. Тоді при кожному запуску питання під час проходження тесту, у тестових питаннях буде змінено деякі слова і практично буде інша задача з новими числовими даними.
Приклади задач із заміною слів у тексті задачі
|
|
Рис 11. Задача з курсу теорії ймовірностей на формулу повної ймовірності з різними числовими даними й різними назвами фірм.
У задачах, де умова задана у вигляді таблиці є можливість змінювати вхідні дані, а тоді, відповідно, буде змінюватись умова задачі для кожного запуску тесту.
Приклади розрахункових задач зі зміною даних у таблицях
|
|
Рис 12. Приклад задачі з теорії ігор. |
Рис 13. Приклад задачі з теорії ймовірностей. |
Тестові питання типу "Формули" дуже допомагають урізноманітнити завдання для студентів у тестовій формі, але недоліком є те, що процес створення таких питань є не простим і викладачу треба витратити багато часу на розробку таких тестових завдань. Висновки. Наш досвід роботи засвідчує,
що запровадження розглянутих типів тестових завдань, дає можливість досить
об’єктивно оцінити та проконтролювати рівень знань студентів з циклу математичних
дисциплін, що викладаються у Київському національному лінгвістичному університеті, визначити недоробки в опановуванні певними математичними
поняттями, вміннями розв’язувати задачі. Вони допомагають виявляти тенденції та динаміку
вивчення студентами циклу математичних дисциплін, аналізувати отримані результати проходження тестів, поліпшувати мотивацію
студентів до підготовки до занять.
Список використаних джерел
1. Бесклінська О. П. Використання інтерактивних компонентів
систем Moodle та Microsoft Teams при дистанційному навчанні/ О.П. Бесклінська// "Ad orbem per linguas. До світу через мови". Матеріали Міжнародної науково-практичної відеоконференції
“Наративи сучасної України у світовій геополітиці”, 18–19 травня 2023
року.
Київ: Видавничий центр
КНЛУ, 2023. С.467 – 469.
2. Бесклінська О. П., Гордієнко Т. Б. Досвід
проведення моніторингу освітньої діяльності студентів // Наукові
записки Державного університету телекомунікацій – 2021. – №1(1). С.75 – 82.