Семенов М.А., Кротких В.Д.
ДЗ «Луганський національний
університет імені Тараса Шевченка»м. Полтава
Аналіз різних способів поєднання активностей елементів Moodle в цифровому курсі
Анотація.
У статті проведено аналіз різних
способів поєднання активностей елементів Moodle в цифровому курсі.
Охарактеризовано можливості поєднання активностей в Moodle, зокрема їхні
переваги та недоліки, а також особливості реалізації в цифрових курсах на
різних спеціальностях на освітньому порталі ЛНУ імені Тараса Шевченка.
Ключові
слова: цифровий курс, активність, елемент
Moodle, способи поєднання, проєктування цифрового курсу.
Сьогодні існує багато диспутів щодо
цифрового навчання. Одні вважають його ефективним та вказують на те, що ця
ефективність зумовлена зручністю додавання навчального контенту,
інтерактивністю, доступністю тощо. Водночас існує багато тих, хто заперечує
такий стан та вказує на те, що відсутнє реальне спілкування, дуже ускладняються
технології об’єктивного контролю та оцінювання. На нашу думку, один з головних
аргументів - це втрачання існуючих загальних навичок. Для того, щоб розібратися
з цією проблемою, ми повинні вирішити головне питання - з’ясувати, що з себе
представляє дистанційне навчання, а саме які елементи, активності, види
діяльності інкапсульовані в дистанційне навчання, а потім розробити відповідні
методики формування навичок роботи в цифровому навчанні.
У цій роботі розглядається питання
щодо структури існуючих цифрових курсів. Спираючись на вищесказане, ця тема є
актуальною, тому що знаючи структуру цифрових курсів та вивчивши існуючий
досвід викладачів-практиків можна перейти до розробки системи формування
навчальних навичок при цифровому навчанні.
Провідні дослідники, такі як Дж.
Сіменс, Майкл Г. Мур і Т. Андерсон [1-3], а також українські автори, зокрема В. Кухаренко, О.Войченко і О Щербина [4-6], розглядали в своїх роботах загальні питання
цифрового навчання. Утім, більшість існуючих публікацій в тематиці переважно
ґрунтуються на теоретичних положеннях, припущеннях і принципах; при цьому
замало робіт, в яких питання конструювання дистанційних курсів розглядається в
розрізі практичного досвіду. Ця доповідь намагається вивести певні положення
про конструювання цифрового курсу, використовуючи існуючі патерни та шаблони
кращих практик.
Мета доповіді - викласти основні
аспекти аналізу способів конструювання цифрового курсу в Moodle, який об'єднує
різні елементи, які потім реалізуються в різних активностях та в діяльності
тих, хто навчається.
Наукова та практична цінність цієї
розвідки полягає в тому, що проведений аналіз дозволяє сформулювати основні
принципи побудови цифрового курсу, спираючись на результати дослідження
існуючих практик. Дослідження передбачало визначення співвідношення різних
елементів (активностей) в одному цифровому курсі, який мав практичну
реалізацію. На основі отриманих результатів сформульовані рекомендації щодо
ефективних практик побудови цифрового курсу, які можуть використані викладачами
та вчителями в практичній діяльності.
Також цінність даного дослідження
полягає в тому, що в якості експериментальної бази були обрані дистанційні
курси Луганського національного університету, який має великий досвід
організації та впровадження дистанційного навчання в екстремальних умовах з 2014
року. Зокрема заслуговує на увагу існуючий досвід імплементації методичних схем
у структуру цифрового курсу.
Методологія дослідження полягає в
тому, що довільним чином були обрані цифрові курси, рівномірно розподілені
серед спеціальностей інститутів/факультетів університету. Загалом було
проаналізовано 45 дистанційних курсів, кожен з яких мав специфіку, притаманну
обраній спеціальності, тобто розглядалися дистанційні курси технічного,
педагогічного, філологічного напрямку, фізкультури і спорту та інших спеціальностей.
Для кожного курсу досліджувалися такі параметри: наявність та кількість
елементів Moodle, відсоток цих активностей курсу для спеціальностей
факультету/інституту, а також загальні закономірності та залежність структури
курсу від характеру спеціальності.
На рис. 1 показано розподіл елементу "Урок" для представлення теоретичного матеріалу серед розглянутих цифрових курсів.
Рис. 1
Як бачимо з рис. 1 цей елемент використовується в багатьох курсах для різних спеціальностей. Максимального значення кількість елементів набуває для економічних та філологічних спеціальностей. Також існують курси, де цей елемент не використовується.
На рис. 2- рис. 4. зображено розподіл для елементів ""Сторінка", "Файл", "Відео".
Рис. 2
Рис. 3
Рис. 4
Як бачимо із рисунків, майже всі використовують елемент "Сторінка" та "Файл". Як правило це пов'язано з намаганням зробити цифровий курс швидко. Нажаль, відео використовується не часто. Найбільш відео використовують технічні та природничі спеціальності. Але репрезентативність вибірки не дає підстав узагальнити цей висновок.
На рис. 5 та рис. 6. зображено розподіл елементів для виконання практичних завдань.
Рис.5
Рис. 6
Як висновок - найбільше використовують файл для практичних занять - технічні, економічні спеціальності, професійна освіта. Там де потрібно багато додаткової графічної або відео інформації. Завдання використовують усі спеціальності рівномірно.
На рис. 7 зображено розподіл для елементу "Тест".
Рис. 7.
Цей елемент розподіллено рівномірно, але максимального значення набуває для іноземної мови. Це пояснюється тим, що для іноземних мов тест є не тільки засобом контролю, але й засобом навчання.
На рис. 8- рис. 16 зображено розподіл елементів для різних спеціальностей.
Рис. 8
Рис. 9
Рис. 10
Рис. 11
Рис. 12
Рис. 13
Рис. 14
Рис 15
Рис. 16
Як бачимо з цих рис., існує закономірність, яка дозволяє припустити наявність патернів елементів цифрового курсу, дослідженню та формалізації яких будуть присвячені наступні дослідження.
Список використаних джерел
1. Siemens, George. "Connectivism." Foundations of learning and instructional design technology (2017).
2. Moore, Michael G., and Greg Kearsley. Distance education: A systems view of online learning. Cengage Learning, 2011.
3. Anderson, Terry, ed. The theory and practice of online learning. Athabasca University Press, 2008.
4. Кухаренко, Володимир Миколайович, et al. "Теорія та практика змішаного навчання." (2016).
5. Savyuk, L., and O. Voychenko. "Впровадження інноваційної моделі освітньої системи шляхом залучення молоді до масових відкритих он-лайн курсів." Journal of Information Technologies in Education (ITE) 26 (2016): 114-125.
6. Щербина, О. А., and К. С. Васильєва. "Проектування структури сайту Moodle для вищого навчального закладу та організація робіт з його створення." Вісник Львівського державного університету безпеки життєдіяльності 9 (2014): 35-40.