Борисенко Д.В.
Українська інженерно-педагогічна академія
Використання модуля "Відвідування": як покращити комунікацію зі здобувачами освіти
В сучасних реаліях активного
дистанційного опанування традиційно залишаються організаційні проблеми з
комунікацією. Вони пов'язані як з технічними, так і суб'єктивними причинами.
Відсутність зв'язку або перебої з ним, відсутність світла та можливості долучитись
вчасно до синхронних онлайн-зустрічей, проблема з налаштуваннями та
оновленнями, неправильне розуміння особливостей організації навчального
процесу, недбале ставлення, втрата зацікавленості та нехтування основних
правил, а також ще більша кількість суб'єктивних причин, які пов'язані зі
станом здоров'я, подіями в житті тощо. В будь-якому варіанті організація
освітнього процесу здійснюється цілісно та в повному об'ємі незважаючи на
будь-які ситуації, насамперед, враховуючи дистанційні технології підтримки.
Саме використання сучасних освітніх середовищ, серед яких особливе вагоме місце
належить системі Moodle, досягається висока сталість дистанційної організації
навчання, можливості долучення та опанування в будь-який час доби з
персоналізованим підходом до кожного. Ці системи не існували би без
врахування класичного наповнення традиційного очної організації навчального
процесу - тих елементарних складових, які на сьогодні в дистанційних
системах стають модулями, сервісами, видами діяльності або іншими структурними
компонентами. Серед цих унікальних елементів особливу роль займає модуль, який
облік відвідуваності організованих занять або зустрічей.
Організація плану проведення занять є
важливим та невід’ємним елементом, який в більшості випадків не до оцінюється
освітянами та перекладається на навчально-методичні частини закладів вищої
освіти. Але варто чітко розмежовувати загальний розклад занять та розклад
занять навчального курсу. Останній повністю покладається на викладача курсу,
який ідентичний до загального але може доповнюватись авторськими правками,
пов’язаних з включеннями додаткових консультацій та інших доповнень.
Наявність розкладу стимулює здобувачів освіти та учасників курсу до чіткої
планомірної роботи. Це формує чіткий дати проведення зустрічей, дедлайни
виконання роботи, а також є своєрідною комунікацією з пасивним форматом.
На прикладі
використання модулю "Відвідування" системи Moodle розглянемо
більш ґрунтовні особливості використання цього елементу. Даний модуль
відноситься до "Види діяльності" та дозволяє викладачеві вести
облік відвідування занять, завчасно планувати їх, надавати різні права доступу
до звітності та перегляду підсумкової інформацію про це, а також
здійснювати самоконтроль своєї відвідуваності. Цікавим є факт, що дана
діяльність є найбільш незмінною в розвитку релізів платформи та дозволяє
формувати отримання оцінки учасниками за перебування у відповідних години в
системі Moodle. Такий пасивний контроль дуже важливий для викладача, а для
деяких учасників він стає одним із мотиваційних кроків та їх включення до
загальної взаємодії.
В ході узагальненого огляду модулю
"Відвідування" можливо виявити розширений діапазон можливостей щодо
залучення, а саме:
- планування навчального курсу у
вигляді розробки календарного розподілу різних типів занять та зазначення часу
долучення до них;
- додавання коротких описів робіт, щоб
підвищити мотивацію учасників курсу та надання роз’яснень - що їх чекає в
ході відповідного заняття;
- організація дистанційної підтримки та
надання посилання на долучення до кожного заняття або представлення розширеного
алгоритму щодо особливостей виконання завдання, проведення дослідження,
підготовка до виступу або інша форма залучення учасників курсу;
- формування своєрідного
"відеоплейлисту" всіх занять курсу - додавання до опису до кожного
заняття покликань на відеозаписи занять, додаткові відеоматеріали та вставка
покликань на мультимедіа розробки та інші довідкові ресурси;
- розробка унікальних ігрових форм для
учасників курсу, які включають послідовне проходження в чітких часових рамках
або інших встановлених обмежень поставлених завдань та інші авторські
пропозиції викладачів.
З вище переліченого списку модуль
"Відвідування" набуває нового формату застосування як
багатофункціональний елемент системи Moodle. З його умовами в першу чергу ознайомлюються
здобувачі освіти, переглядаючи календар запланованих подій з особистого
кабінету та переходячи за покликанням в ньому. Це є перша "візитка"
про курс - анонсування запланованих зустрічей.
Модуль "Відвідування" як
діяльність в системі Moodle передбачає можливість налаштування оцінювання
та може використовуватись в альтернативних версія застосування - представляти
собою комплексне завдання з послідовним алгоритмом часової реалізації. Це є
новим викликом для викладачів та розгорнутим форматом нового виду завдання, що
покликано долучити учасників курсу до цікавих міні-проєктів за умов змішаного
навчання. Поєднання класичних модулів та їх обернуте використання створює новий
ракурс погляду на більшість модулів системи Moodle, насамперед різних
видів діяльностей з їх вбудованим елементом оцінювання. Попри відсутність можливості
окремого оцінювання занять у відвідуванні - нерівномірного оцінювання кожного
із занять за можливими змістовними компонентами, - це стає лише позитивним
чинником в сприянні рівномірного розподілу навантаження для учасників курсу.
Крім того, оцінювання здійснюється в такому випадку в форматі "склав/не
склав" та виключає будь-які суб'єктивні прояви впливу на оцінку. Також не
виключається групова активність, при якій можуть бути створенні спеціальні
підгрупи зі своїми запланованими зустрічами та завданнями. В цьому випадку
завдяки створення підгруп серед учасників курсу можлива додаткова організація
науково-дослідницьких гуртків, для яких не потрібно створювати окремі курси.
Поєднання все в одному курсі спрощує організацію для всіх суб'єктів навчального
процесу та налагоджує вмотивованість інших пасивних учасників долучатись до
дослідницької роботи через отримання додаткових балів.
Модуль "Відвідування" є
універсальним, простим та багатофункціональним. Його налаштувань достатньо для
розробки унікальних завдань та діяльностей. Попри великий потенціалі
системи Moodle та наявний детальний опис можливостей використання кожного
із модулів з кожним роком проявляються все більше нових форматів залучень на
базі наявної структури, що говорить про високий рівень універсальності даної
платформи, можливості використовувати різні поєднання та присутності внесення
покращень. Причому самі пропозиції покращень проявляються в ході її
використання, пропозицій здобувачів освіти та наявних потреб викладачів, які
самостійно дослужуючи та практикуючи роблять систему кращою.
Список використаних джерел
- Стеблецький А. Л. Взаємодія суб'єктів освітнього процесу - запорука якості освіти / А. Л. Стеблецький //Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка: збірник наукових праць. – № 30. – 2018. – С. 61-65.
- Петрова С. І. Переваги онлайн-платформи Moodle для впровадження технологій змішаного навчання в освітньому процесі вищих навчальних закладів / С. І. Петрова // Сучасні філологічні дослідження та навчання іноземної мови в контексті міжкультурної комунікації. – 2022. – С. 217-221.
- Shilpi G., Farah K., Neelam V. Implementation of the online learning management system 'Moodle' as a blended approach to online teaching / G. Shilpi, K. Farah, V. Neelam // Medical Education. – №67(1). – 2022. – P. 64-72.