Борисенко Д.В.
Українська інженерно-педагогічна академія
Місце штучного інтелекту в Moodle
Сучасна цифрова трансформація набуває
нового ракурсу розгортання - розробка штучного інтелекту. Це напрям є в
активній фазі розробки, але вже є колосальні напрацювання з потенційними
можливостями. Штучний інтелект допомагає вирішувати комплексні завдання та
кожна наступне рішення із його залученням буде використовувати покращений
алгоритм на базі самонавчання машини. Також зі штучним інтелектом пов’язано
створення унікальних навчальних середовищ, в тому числі їх реалізація
можлива на базі системи Moodle.
На даному етапі розвитку штучного
інтелекту присутні різні доступні засоби зі штучним інтелектом, але
найбільш популярним став Chat GPT. Саме цей продукт від лабораторії
OpenAI викликав вибухову зацікавленість в соціальних мережах та серед
великої низки користувачів по всьому світу. На перший погляд цей ресурс
виглядає як звичайний чат-бот, але заглиблюючись в його застосуванні чітко
виявляється генеративна складова. Таким чином, штучний інтелект покликаний
створювати адаптовані освітні платформи, поєднувати наявні технології та
формувати сучасний базис для розвитку освітньої галузі. В цьому випадку
це поява нових моделей взаємодії та форматів навчальних завдань, в яких частина
завдання покладається на штучний інтелект.
Важливо пам'ятати, що штучний інтелект є
сучасним складником в розбудові Суспільства 4.0, що включає модернізацію
навчального системи, врахування світових практик та досягнень [3]. Попри
багаточисельні переваги та позитивні відгуки про штучний інтелект існують
певні ризики - щось піде не так та відбудеться порушення стабільної організації
навчального процесу. Для їх зменшення або прогнозованого виключення варто чітко
розмежовувати кожне залучення, дотримуватися нормування та контролю проміжних
результатів для можливого корегування діяльності здобувачів освіти.
Згідно Стратегії розвитку вищої освіти в
Україні на 2022-2032 роки [2] чітко визначено напрям на практичне впровадження
інновацій, що включає створення нових знань і технологій, а також огляд та
впровадження трендів. Штучний інтелект є комплексною діяльністю. може
генерувати параметри до виконання учасниками навчального курсу та надавати
варіативні складові до розробки. В системі Moodle штучний інтелект може
залучатися у виглядів модулю «URL (веб-посилання)» або у вигляді інших включень в структурі опису до кожного
іншого модулю.
Залучення штучного інтелект в
системі Moodle – це формування нового персоналізованого навчального
каналу, в якому штучний інтелект виступає помічником або радником учасника
курсу. Він дозволяє знизити вплив викладача, повноцінно перейти до широкого
використання самостійних спроб учасника розібратися з поставленою навчальною
проблемою. Для утримання сучасних переваг в ході розвитку штучного інтелекту базується
на:
- універсалізація моделей взаємодій – використання
наявних простих аналогій (наприклад веб-чату з Chat GPT );
- орієнтування на дослідницькі параметри – допомога
молодим дослідникам в опануванні нового матеріалу та його аналізу ;
- розширення діапазону запитань-відповідей та
галузей, з яких може надаватися питання;
- врахування додаткових параметрів, розширення
функціоналу;
- долучення до різних цифрових платформ та постійне оновлення функціоналу .
Поява штучного інтелекту викликало одночасно
низку переваг та недоліків. Присутня певна насторожена ситуація щодо
неконтрольованої ініціації, перехоплення ініціативи та можливих збоїв, які
пошкодять важливі дані та стабільну організацію навчального процесу. Це
накладає певний рівень обережності до активного використання штучного
інтелекту, який цілком на сьогодні не вивчений та ще на стадії великих
практичних досліджень. Але вже наявні розробки з його використанням створюють
умови для формування нових навчальних сценаріїв, організовують базис для
кардинально нової модель взаємодії, в якій залучаються комбінаторні варіації
всіх можливих реалізацій із доповненням головних властивостей: обсяг,
різноманітність, швидкість і правдивість.
Список використаних джерел
- Luan H., et al. Challenges and future directions of big data and artificial intelligence in education/ H. Luan et al. // Frontiers in psychology2020. – Volume 11. – P. 1-11. – Режим доступу: file:///C:/Users/Acer/Desktop/ %D0%9A%D0%94/fpsyg-11-580820.pdf.
Шишкіна М., Носенко Ю. Перспективні технології з елементами штучного інтелекту для професійного розвитку педагогічних кадрів / М. Шишкіна, Ю. Носенко // Фізико-математична освіта 2023. – Том 38 (№1). – C. 66-71. – Режим доступу: https://repository.sspu.edu.ua/bitstream/ 123456789/13161/1/PERSPEKTYVNI%20EKhNOLOHII.pdf.
Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки: схвалено розпорядженням Кабінету Міністрів України 17.02.2023 р. – Режим доступу: https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/2022/04/15/VO.plan.2022-2032/Stratehiya.rozv.VO-23.02.22.pdf.